Solliciteren naast je baan: wat is handig en wat niet?

Je hebt een baan, maar wilt een andere. Hoe doe je dat, solliciteren naast je baan? Waar vind je de tijd om overal te gaan praten en te onderzoeken waar werken leuker is dan bij je huidige werkgever?

Planning is key

Het sleutelwoord bij solliciteren naast je baan is planning en efficiency. Dat voorkomt stress en verlies van tijd. Als je wilt veranderen is het goed om helder te hebben WAAROM je wilt veranderen. Is het gebrek aan kansen, is het de reistijd, die ene collega die je niet mag of de verveling die je parten speelt? Zodra je helder hebt waarom je weg wilt, en dat kan simpel een gevoel zijn van ongenoegen als je aan je werk denkt, dan komt fase twee.

Wat moet die nieuwe baan in zich hebben dat je nu niet hebt? Een beter salaris bijvoorbeeld of een locatie die gunstiger is, verkorting van reistijd, geen overwerk druk meer of bijvoorbeeld werken in een team of in een internationale omgeving. Al die redenen zijn goed, als je ze maar even benoemt.

Solliciteren naast je baan: ga naar een bureau

Met die twee lijstjes ga je naar iemand die verstand heeft van banen en van de arbeidsmarkt. Je kunt naar Meddo komen, maar elk goed bureau kan je van dienst zijn.  Een bureau bespaart je een heleboel tijd. Zij kunnen namelijk de voorwaarden alvast aftasten voordat je zelf gaat solliciteren. En doorgaans kunnen consultants (de goede dan) goed inschatten waar jij een fijne werkplek gaat hebben. En waar je condities worden ingevuld.

En dan kan het zo maar zijn dat je met een of twee, hooguit vier gesprekken een nieuwe job hebt. Een gesprek bij Meddo, twee bij verschillende organisaties die al op de hoogte zijn van jouw wensen. En dan een tweede gesprek bij het bedrijf van je keuze. Zo eenvoudig kan het zijn. We regelen zelfs gesprekken buiten werktijd, maar dat is geen standaard. Doorgaans is het ook goed om een middag vrij te nemen of met goede energie te gaan praten over een verandering in je loopbaan.

Communicatie binnen je huidige baan

En wanneer ga je communiceren dat je een andere baan zoekt?  Dringend advies: niet. Zeker niet in de eerste fase. Collega’s vinden het doorgaans niet leuk als anderen vertrekken. Zij zien zichzelf dan als ‘losers’, want ze kunnen of willen niet weg. Dat kan frictie geven of vreemde reacties. Opdrachtgevers (je baas) vindt het ook niet prettig dat je vertrekt, want dan moet er weer geïnvesteerd worden in een nieuwe medewerker. Kost tijd en geld.

Dus hou je plannen onder ‘ de pet’.  Neem gewoon wat vrij en doe je gesprekken. Zodra je echt zicht hebt op een baan dan is het vroeg genoeg. Je hebt immers te maken met en opzegtermijn, dus er gaan zo enkele weken, soms maanden overheen voordat je daadwerkelijk vertrekt.

Blijf zakelijk

Heb je je besluit genomen? Blijf dan zakelijk. Ga niet afgeven op je oude werkgever. We hebben immers een referentie nodig en wie weet waar je je collega’s tegenkomt. Blijf vriendelijk en zakelijk. Je gaat weg vanwege praktische redenen of omdat je verandering van omgeving nodig hebt. Maak het nooit persoonlijk (vanwege die collega, die manager).

En onthoud goed:  nieuwe werkgevers zijn gealarmeerd als je ‘uitpakt’ over je huidige baan. In het achterhoofd speelt dan: over enige tijd gaat ze hier weg en wat gaat ze over ons zeggen?

Dus: plan maken, gesprekken voeren, besluit nemen en gaan. Ja, je geeft zekerheden op. Maar er zijn vele nieuwe kansen.