Social Media; blijf alert!

Yes! Onze kandidaat, we noemen haar Laura, heeft de baan te pakken. Mooie kans, goede beloning en fijne collega’s. Een gerenommeerd kantoor aan de Zuid-as en precies de goede volgende stap in haar loopbaan. Ze heeft de collega’s ontmoet en de ingangsdatum is vastgelegd. Super.

En dan komt het telefoontje. Toch maar niet. Bij nader order is het aanbod aan Laura ingetrokken. Wat kan daar de reden van zijn?

Een van de nieuwe collega’s tikte Laura’s naam in op Google. En daar verscheen haar facebook- en instagrampagina. Met professioneel gemaakte foto’s. Een prachtige shoot.  Maar die foto’s zijn niet bestemd voor collega’s of voor een nieuwe werkgever. Vanaf dat moment gaat het mis. Iedereen heeft een mening, variërend van prachtig tot ‘dat kan toch niet’. HR zit met de handen in het haar. Een uitstekende kandidate die volledig binnen het profiel past en bij het kantoor en nu dit. In no-time was het nieuwtje rond, de foto’s naar collega’s doorgestuurd en uiteindelijk was HR genoodzaakt om het aanbod in te trekken.

Hier passen geen tips of tricks. Wees voorzichtig met wat zichtbaar is via de media. Scherm informatie af en als je niet weet hoe dat moet: neem geen risico. Hou die bijzondere foto’s in de persoonlijke map, dat mooie maar niet voor iedereen bedoelde gedichtje in je schrift en hou er rekening mee dat je naam wordt gegoogled.

Gelukkig vonden we voor Laura een nieuwe job die ontzettend goed aansloot bij haar idee van een overstap en was het leed snel vergeten. En daar werkt ze nog steeds met veel plezier!

En….. ze heeft haar profiel aangepast.